ANNA3 | Zomerse orgelklanken | Joris Verdin, orgel | Marie-Noelle Bette-Leroy, orgel | Zondag 31 augustus 2025| 15.00 uur | Sint-Anna-ten-Drieënkerk Antwerpen Linkeroever

Zondag 31 augustus 2025

ZOMERSE ORGELKLANKEN

 

14.30 uur deuren open

15.00 uur concert

 

tickets

  • 20 euro

 

ticketverkoop

  • tickets enkel te koop aan de inkom

 

Op zondag 31 augustus openen we de deuren in de namiddag (!) voor een bijzonder concert in onze reeks Zomerse Orgelklanken. Tijdens dit concert zal niet alleen ons eigen orgel worden bespeeld  maar ook… Bent u ook nieuwsgierig ? Kom dan zeker langs om met ons het einde van de zomervakantie te vieren!

Met Joris Verdin vormt Marie-Noëlle Bette-Leroy al lang een duo piano en harmonium. Naast klassieke concerten met negentiende eeuwse muziek, heeft het duo onder de naam “Jules Verne” een prachtige productie op het programma, waarin uittreksels van de buitengewone en visionaire roman “Paris au XXième siècle” door de muziekkeuze beantwoord worden.

Na het concert kan u rustig bijpraten met een drankje en de tentoonstelling “Zoeklicht” bezoeken.

Marie-Noëlle Bette-Leroy studeerde aan het conservatorium van Antwerpen en ze behaalde het masterdiploma voor piano in de klas van Pascal Sigrist en een masterdiploma voor orgel bij Joris Verdin.

Marie-Noëlle is als lerares piano verbonden aan het Conservatorium Mechelen en de Kunstacademie Halle. Haar concertrepertoire reikt over de eeuwen heen. Zowel op piano, orgel als harmonium.

Sinds 2009 vormt Marie-Noëlle Bette een orgelduo met Iris Eysermans: « 64-Feet ». Het duo « 64-Feet » experimenteert met het combineren van oude en nieuwe muziek, klassieke instrumenten, synthesizers en electronische orgels. Met optredens in België (Festival van Vlaanderen, diverse orgelfestivals…) en in het buitenland (Spanje, Nederland, Zwitserland) heeft 64-Feet zich ondertussen een unieke reputatie opgebouwd.
In het ensemble "Machine arrière" vindt de organiste haar plaats tussen accordeon en blokfluit, een gewaagde en verfrissende combinatie door het ontdekken van alle soorten repertoire.

Marie-Noëlle werkte mee met RIAS Kamerchor (« Les Noces » van Stravinsky, Philharmonie Berlin), Chorus Musicus Köln (Christoph Spering), Orchestre Philharmonique de Liège en verschillende belgische koorensembles.
Samen met Tine Van Parys, cello, heeft het duo de eerste opname gemaakt van de kamermuziek van August Reinhard. Deze dubbel CD is een première en verschijnt bij Gallo in juni 2019.

Joris Verdin  Joris Verdin heeft een grote voorkeur voor het herleven van vergeten muziek uit alle stijlperiodes, naast het creëren van hedendaagse werken. Hij is emeritus hoogleraar aan de Universiteit van Leuven en was meer dan veertig jaar orgelleraar aan het Koninklijk Conservatorium in Antwerpen. Joris Verdin heeft een internationale reputatie als specialist van het negentiende-eeuwse orgelrepertoire. Al meer dan twintig jaar is Joris Verdin actief op het gebied van het uitbreiden van orgelklanken via MIDI, het “Hyper Orgel” of “Augmented Orgel”. Deze klankwereld is verankerd in het onvervangbare geluid van analoge elektronica uit de jaren zeventig.

Joris Verdin is ook actief als componist en sommige van zijn werken zijn opgenomen, ook door andere uitvoerders. Hij neemt ook deel aan het Orgelbüchlein Project, de voltooiing van Bachs werk met hedendaagse composities. De Spaanse stad Torre de Juan Abad (Ciudad Real) benoemde Joris Verdin in 2003 tot ereorganist van het historische orgel van Gaspar de la Redonda uit 1763. Daarnaast is het harmonium uitgegroeid tot meer dan een hobby. De "American Record Guide" van november 2011 verwoordt het als volgt: "Verdin, de schijnbare decaan van harmoniumspelers, weet zeker hoe hij het meeste uit het harmonium kan halen". In 2013 vormde hij een piano-harmonium duo met Marie-Noëlle Bette-Leroy, ook met literaire en visuele producties. Sinds 2016 neemt het PipesandSpeakers-project, het akoestische orgel uitgebreid met digitale geluidsverwerking, en composities voor video's een steeds belangrijkere plaats in.

Zijn discografie omvat ongeveer vijftig cd's met muziek van de 16e tot de 21e eeuw. Die opnames werden bekroond met talloze prijzen.

De Spaanse stad Torre de Juan Abad (Ciudad Real) benoemde Joris Verdin tot ereorganist van het historische orgel gebouwd door Gaspar de la Redonda in 1763. Verkreeg Diapason d’Or (en “Evenement van de maand”) (Frankrijk) en Cecilia-prijs (Belgische pers) in 2001 voor zijn opname van Franck orgelwerken. Een compilatie van zijn orgelwerken werd opgenomen in 1998 (RIC 233442) en heruitgegeven in 2014. Musicus van het jaar van het Festival van Vlaanderen 2002. Artistiek adviseur en inhuldiging van het Liszt “orgue-piano” in Wenen, 2005. Verkreeg “Le meilleur Widor” door ClassiqueInfo voor zijn opname van Widor’s symfonieën I-IV. Het novembernummer van de "American Record Guide" van november 2011 verwoordt het als volgt: "Verdin, de schijnbare decaan van harmoniumspelers, weet zeker hoe hij het meeste uit het harmonium kan halen". In maart 2012 werd zijn opname van Lefébure-Wely's Suites pour Harmonicorde bekroond met de "Diapason d'Or" (Franse muziekpers). In september 2012 ontving zijn opname van orgelmuziek van Willaert, in samenwerking met de Capilla Flamenca, "Choc de la Musique", "Diapason d'Or", “Klara Prijs” (Vlaamse Radio) en Cecilia-prijs. 2014: "Diapason d'Or" voor de "Guide des Instruments de Musique" in samenwerking met musici van het Ricercar Label. 2015: “Preis der deutschen Schallplattenkritik” voor zijn medewerking aan de DVD César Franck, Father of the Organ Symphony, met een substantiële bijdrage van Joris Verdin over uitvoeringspraktijk. In 2023 publiceerde de Universiteit van Göteborg een substantiële e-book over tempo en metronoom in de negentiende eeuw, met speciale aandacht voor de werken van César Franck.

Uitvoerders

  • Joris Verdin, orgel

  • Marie-Noëlle Bette-Leroy,
    orgelsen andere

Programma

  • Nog mede te delen